OD NOVE GODINE SRBIJA ĆE SE SUOČITI SA OZBILJNIM PROBLEMOM U JAVNOM SAOBRAĆAJU

okt 9. 2018.

 

Danas je u poslovnom prostoru Lastinog Autocentra u Beogradu, održan sastanak Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja “Srbijatransport” Beograd.

Sastanku su prisustvovali direktori velikih  prevozničkih kompanija u Srbiji: SP  Laste, Arrive Litas, Niš- ekspresa, GSP-a Beograd, Srboeksporta, Suboticatransa, Grasa iz Novog Sada, poslovnog udruženja Panontransporta, kao i  predstavnici Gradskog  sekretarijata za javni prevoz grada Beograda i predstavnici Sekretarijata za saobraćaj svih većih gradova u Srbiji. Na sastanak su pozvani i predstavnici Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao i Agencije za bezbednost saobraćaja, ali se nisu odazvali na ovaj poziv.

 

 

Domaćin ovog sastanka bio je Toni Gajić, generalni direktor SP Lasta, koji je svim učesnicima poželeo dobrodošlicu i zahvalnost. Posebnu zahvalnost je uputio dr. Jovici Vasiljeviću iz Sekretarijata za Javni prevoz Beograda i predstavnicima za saobraćaj  iz  drugih većih gradova Srbije.

 

Ključna tema sastanka bila je nedostatak profesionalnih vozača i inicijativa za izmenu Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, u smislu korekcije starosne granice za pristup profesiji profesionalnog vozača.

U  delatnosti drumskog saobraćaja prisutan je značajan odliv profesionalnih vozača na rad van Srbije, a ekonomska održivost transportnih preduzeća saobraćajnog sistema Srbije i logističke saobraćajne podrške društvu su u velikoj zavisnosti od profesionalnih vozača autobusa i teretnih vozila.

 

 

Na sastanku su predstavnici drumskih prevoznika najviše diskutovali o prevazilaženju problema sa odlivom vozačkog osoblja u zemlje Evropske unije. Saopšten je i podatak da trenutno ima 14 agencija koje prikupljaju dokumentaciju vozača za rad u inostranstvu. Organizuju im odlazak i polaganje za SPS sertifikate u Vinkovce, gde sve završe za dva dana.

Takođe čulo se, da od Nove godine Nemačka planira da otvori granice za vozače sa  “ si- pi- si (SPS) sertifikatom.

 

Prevoznici su svi saglasili da to može izazvati ozbiljnu destabilizaciju javnog drumskog autobuskog prevoza  u velikim gradovima poput Beograda, Novog Sada, Subotice, Niša i drugih većih gradova u Srbiji, gde bi  bili ugroženi gradski i prigradski prevoz kojim se prevozi radnička, đačka i studentska populacija putnika.

 

 

 

Na sastanku su izneti podaci da Srbiji nedostaje 6.000 vozača, ali osim toga veoma je nepovoljna starosna struktura zaposlenih vozača u drumskom saobraćaju koja prosečno iznosi oko 55 godina, a u praksi je zaživelo i angažovanje za poslove vozača penzionera Ugovorom o delu. Tako se često dešava, da na taj način budu zaposlene i osobe starije od 70 godina, čime se značajno ugrožava bezbednost saobraćaja.

Na ovoj sednici  Granskog udruženja poslodavaca drumskog saobraćaja Srbije donešena je odluka da se podrže inicijative Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja “Srbijatransporta” Beograd i Poslovnog udruženja drumskog transporta “Panontransport” Novi Sad, te da se  u Uniju poslodavaca Srbije kao prioritetne predlože inicijative o hitnoj izmeni ZOBS ( Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, u smislu korekcije starosne granice za pristup profesiji profesionalnog vozača na 18 godina za C I CE kategorije, odnosno 20 godina za D i DE kategoriju vozila. Ovo bi podrazumevalo da se uvede Probna dozvola C, CE, D i DE,  ili dozvola za unutrašnji saobraćaj C,CE,D i DE, a koja bi važila samo unutar teritorije Republike Srbije.

Sadašnja rešenja u ZOBS-u su preuzeta na osnovu EU direktiva, ali realni problemi i praksa zemalja EU je snizila starosnu granicu za pristup profesiji i primenjuje ih na teritoriji svojih nacionalnih okvira.

 

 

Miroslav Nikolic (Strela Obrenovac) kazao je da do kraja sledeće godine  svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju sertifikat za upravljanje motornim vozilima u Evropi poznat kao “ si-pi-si”. Oni će, po pravilniku koji je na usvajanju u Ministarstvu saobraćaja, dobiti licencu bez plaćanja polaganja, kao stečeno pravo, na 5 godina .

Predložena je i digitalizacija sektora drumskog transporta, sa GPS praćenjem vozila drumskog transporta, kao što se primenjuje u zemljama EU iz razloga konkurentnosti na tržištu i bezbednosti saobraćaja, kao i iz razloga eliminisanja zloupotreba i nezakonitog obavljanja komercijalne delatnosti javnog transporta putnika.

 

 

Predloženo je da se legalnoj transportnoj privredi Srbije tj. prevoznicima koji poseduju licencu za obavljanje javnog prevoza definiše refakcija plaćanja akciza na evrodizel koji se koristi kao motorno gorivo za prevozničke svrhe u javnom prevozu lica i stvari  na iznos refakcije od 37,00 dinara po litru, ili najviše 39,00 dinara po litru u skladu sa direktivama EU 2003/97.